Köpvillkor

Gplshop drivs av Entreprenadbutiken AB org nr: 556553-4566. Nedan ser du våra fullständiga köpvillkor & Dataskyddspolicy: 

  1. Ångerrätt

Vi erbjuder 14 dagars ångerrätt enl. Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

Varan ska returneras i väsentligt oförändrat skick och i originalförpackning. Om produkten är plomberad får denna inte vara bruten.

Om plomberingen är bruten vid retur så anses varan vara brukad och vi förbehåller oss rätten att göra prisavdrag på varan motsvarande varans värdeminskning.

Du som kund står för returfrakten och måste vid förfrågan kunna bevisa att du skickat produkten, så be alltid om ett kvitto från fraktbolaget.

Vill du utnyttja Ångerrätt så kontaktar du vår kundservice på tel 031-24 30 15 eller mailar info@gplshop.se och meddela att du ångrat ditt köp.

Du kan antingen registrera ditt returärende via ditt kundkonto hos oss eller använda vår returblankett där det står vart varan ska skickas tillbaka och hur man ska gå tillväga. Du måste enligt svensk lag meddela oss om du vill nyttja din ångerrätt. Därför kommer returer som ej registrerats eller meddelats till oss att avvisas.
Du kan även använda dig av konsumentverkets ångerblankett, den hämtas här.

Ångerrätten gäller endast privatpersoner, inte företag.

Produkter som är undantagna ångerrätt och som inte kan skickas tillbaka är dekalkit till Automower, då dessa tillverkas efter era önskemål.

Riktlinjer för retur och byte för att undvika avdrag för värdeminskning:

  • Varan ska returneras i väsentligt oförändrat skick och i originalförpackning. Om produkten är plomberad får denna inte vara bruten.
  • Bytes / Ånger förfrågan har mottagits av oss inom 14 dagar från att du hämtat ut försändelsen. Du har därefter 14 dagar på dig att se till att varorna når oss.
  • Varan/Varorna skall returneras i sin originalförpackning, förpackningen får ej vara skadad och allt ursprungligt innehåll skall medfölja.
  • Varan/Varorna får ej ha varit monterade, använda eller på annat sätt avvika från sitt ursprungliga skick.
  • Kontrollera alltid att beställningen har blivit rätt genom att jämföra artikelnummer på de produkter ni fått med det kvitto som medföljer utan att bryta förpackningen.
  • Ett outlöst paket betraktas inte som utnyttjande av ångerrätt.
  • Du som kund står för returfrakten och måste vid förfrågan kunna bevisa att du skickat produkten, så be alltid om ett kvitto från fraktbolaget.
  • En retur tar upp till 14 dagar att behandla.

 

  1. Plombering:

Beroende på hur varan är förpackad så plomberas de på olika sätt. Den vanligaste typen är att varan är försluten i en plastpåse. Elektroniska reservdelar plomberas ofta med en etikett eller en speciell tejp, se exempel på hur det kan se ut nedan:

 

  1. Hur man genomför en retur

Returen av paket skickas med valfri transportör till den adress som framgår av returblanketten. Vi har ingen möjlighet att hämta paket på utlämningsställen, om detta sker så drar vi av 300kr på återbetalningsbeloppet. Så för er och vår skull, skicka retur som ett företagspaket eller liknande. Vi står ej för eventuella kostnader som uppkommer i samband med undermålig paketering. Se därför till att varan packas väl.

 

  1. Återbetalning

Du har rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då Gplshop mottagit returen. Återbetalning sker till samma betalmedel som kund använde vid köpet.

Är det risk för att fakturan förfaller innan returen hanterats? Betala fakturan så återbetalas hela beloppet till dig. Alternativt kontakta Walleys kundtjänst om att du gjort en retur så fryser de er faktura tillsvidare.

 

  1. Byte av vara

Önskar du att byta ut din vara för att du råkat beställa fel? Eller tyckte att storleken inte var bra? Kontakta oss om att du vill nyttja öppet köp. skicka tillbaka den vara du vill returnera och beställ sedan rätt från vår hemsida.

Vi återbetalar dig för varan du vill byta ut när vi mottagit den.

 

  1. Öppet köp

Vi erbjuder 30 dagars öppet köp. Att handla på öppet köp betyder att du får pengarna tillbaka om du inte längre vill ha varan och lämnar tillbaka den inom en viss tid.

Öppet köp gäller inte varor som har bruten förpackning eller som är använda.

 

Returadressen är:

GPLSHOP.SE

C/O Entreprenadbutiken AB

Transportgatan 39

422 46 Hisings Backa

Sverige

 

(Du kan läsa mer om ångerrätt på konsunmentverkets hemsida)

Länk till ångerblankett: Konsumentverket ångerblankett

 

  1. Frakt & Leverans

Leverans från oss sker med Postnord eller DHL enligt nedan inom EU. Ordrar skickas inom 1 - 3 dagar från oss. Du har rätt som kund att häva köpet vid eventuell leveransförsening. Fraktkostnaden är viktberoende och du kan se varans fraktkostnad i kassan innan du genomför köpet. Beställningar över 1995:- är fraktfria.

Postnord & DHL: Normal leveranstid för varor som vid beställningstillfället finns i lager är  1-3 arbetsdagar. Vid fall där försändelsen hamnar på villovägar under leverans förbehåller vi oss rätten att göra en sökning och utredning av försändelsen enligt transportörens villkor. Vid en sådan händelse kan leveranstiden bli längre.
Notera: för leverans till svårtillgänglig glesbygd i Norrland kan leverantiden vara 1-2 dygn extra.

Liggetiden hos fraktbolagens ombud är 7 dagar.

För länder utanför EU så tillkommer införselavgift och införselmoms från fraktbolaget.

Vi rekommenderar att du använder appen Mina Paket för att enklare spåra dina försändelser från oss.

När du beställer från oss hittar appen automatiskt ditt paket och där kan du enkelt följa paketet från vårt lager hela vägen tills det kommer fram.

Banner-468x120-2.jpg

Tillgänglig för iOS och Android.

 

  1. Transportskador & ej ankommen försändelse

Synliga/osynliga: Synlig transportskada ska omedelbart reklameras till chauffören innan kund kvitterar varorna. Därefter reklamerar kund till info@gplshop.se. Har man inte reklamerat en synlig skada vid mottagande så utgår ingen ersättning. Osynlig tranportskada ska anmälas senast fem arbetsdagar efter kvitterad leverans direkt till info@gplshop.se. Efter denna tid utgår ingen ersättning.

Vid alla former av transportskador kräver Gplshop kundsupport fotodokumentation på skadan. 

Via ombud: Är din försändelse skadad vid uthämtning, neka mottagande och be ombud göra reklamation till transportören. Kontakta sedan info@gplshop.se och reklamera direkt till oss.

Paket som ej ankommit inom rimlig tid efter att de har lämnat vårt lager ska alltid rapporteras till oss för undersökning. Om man som kund inte rapporterar ett försvunnet paket inom 30 dagar riskerar man utebliven ersättning eller vara. Information om en specifik sändning lagras i upp till två månader, efter två månader kan vi inte längre eftersöka paketet. 

 

  1. Reservdelar

Reservdelar ingår inte i vårt ordinarie sortiment, vi beställer dessa efter kund har lagt sin beställning hos oss, det tar normalt sätt 2-5 arbetsdagar innan vi mottagit reservdelen från vår leverantör. Därefter skickas din vara från oss inom 1-3 arbetsdagar. Reservdelar kan ej avbeställas.

Notera att leveranstiden för reservdelar kan avvika om en artikel är restad hos vår leverantör.

Om Gplshop inte kan leverera inom avtalad tid ska konsumenten utan onödigt dröjsmål informeras om anledningen till dröjsmål och upplysas om en ny leveranstidpunkt. Kan Gplshop inte heller åtgärda felet inom skälig tid har konsument rätt att häva köpet. Detta gäller även specialbeställningar.

 

  1. Ej utlösta varor

Vi debiterar en kostnad på 300kr för de kostnader som åsamkat oss fraktavgifter tur & retur samt administration om du inte löser ut det beställda paketet.
 

  1. Betalning

Betalning kan ske via bank/kreditkort, Swish, faktura och delbetalning. Alla våra betalsystem har 3D-secure, för din och vår säkerhet.

  • Bank/kreditkort - Vi accepterar Visa och MasterCard / Eurocard. Alla transaktioner skickas krypterat via SSL (Secure Sockets Layer) och är helt säkra. Vi uppfyller kraven för PCI DSS.
  • Swish
  • Walley Faktura - Kredittiden för detta köp är 14 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas till er e-post i samband med leveransen.
  • Walley Delbetalning - Välj bland 3, 6, 12 & 24 månaders delbetalning. Upp till 12 månader räntefritt!
  • Walley konto - Välj själv vad du vill betala varje månad.
  • Direktbank - Betala via din bank med hjälp av Trustly.

 

  1. Orderbekräftelse

När ni lagt er order på vår hemsida får ni en orderbekräftelse skickad till er mailadress. Om ni inte mottagit denna kan det hamna bland er skräppost.

Har ni kontrollerat detta och inte kan hitta den vänligen kontakta kundtjänst så hjälper vi er.

Det är viktigt att ni kontrollerar era uppgifter i er orderbekräftelse, annars kan det medföra en extra kostnad ifall paket skickas till fel adress efter felaktiga adressuppgifter.

 

  1. Fel och korrigering av publicerat material

Vi reserverar oss för uppbara prisfel samt bildåtergivning, tekniska fel på webbplatsen, webbläsaren eller i hårdvara såsom nätverk och servrar.

 

  1. Reklamation

Vi garanterar att de varor du får är felfria vid leverans. Skulle du få en trasig vara så kontakta oss så fort som möjligt och beskriv detaljerat vad felet är. Enligt konsumentköplagen gäller 3 års reklamationsrätt samt 2 månader anses som skälig tid för defekt/skada.

Kontakta oss vid en eventuell reklamation via mail, telefon eller chatt.

Vid retur av reklamation/garanti står vi för samtliga fraktkostnader via vårt avtal med transportören i fråga. Vi löser inte ut paket som skickats till oss med mottagarfrakt utan vårt skriftliga medgivande. Om Gplshop företar omleverans eller avhjälpande av felet vid reklamation återbetalas eventuella fraktkostnader inom 14 dagar från den dag Gplshop mottagit den reklamerade varan. Retur av vara samt återbetalning ska ske utan onödigt dröjsmål.
Vid en eventuell tvist har vi som policy att följa ARN - Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
För försändelser utanför Sverige följer vi EU ODR(Online Dispute Resolution) rekommendationer.

ARN

Box 174

101 23 Stockholm
https://www.arn.se/

 

  1. Garanti

Gplshop ger dig 2 års garanti på samtliga nya produkter utom tillbehör och reservdelar som det lämnas 1 års garanti på.

Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan. Din orderbekräftelse gäller som garantibevis.

 

Garantin gäller inte vid skada som uppkommit genom:

  • Felmontering
  • Misskötsel
  • Olyckshändelse
  • Yrkesmässig användning
  • Tävlingsbruk
  • Normal förslitning/försämring

Gplshop förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskydds-lagstiftning.

 

  1. Manualer

I förekommande fall återföljs produkt av bruksanvisning i fysisk eller digital form

 

  1. Försäljning till minderåriga

Vi ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande

 

  1. Vårdslöshet

Om konsumenten hanterat en vara utöver vad som är tillåtet eller om någon del av varan saknas eller är skadad är denne ansvarig för varans minskade värde och då förbehåller vi oss rätten att vid återbetalningen göra avdrag för värdeminskningen. Denna värdeminskning kan vara upp till 100 % om det anses befogat.

 

  1. Ansvar

Gplshop förutsätter att du som köper produkter på sajten äger nödvändig kunskap avseende montering av beställd reservdel eller tillbehör. Du ansvarar för att levererad reservdel monteras på ett fackmannamässigt korrekt sätt. Genom ej fackmannamässigt arbete kan det uppstå avsevärd fara för användaren. Skadeståndsanspråk avseende följden av felaktig användning/montering beaktas ej.

 

  1. Kampanjer och erbjudanden

Gplshop kan från tid till annan erbjuda kampanjer på sajten som kan ha förmånligare villkor än vad som framgår av dessa villkor, t.ex. rörande betalning. Dessa förmånligare villkor gäller så länge kampanjen är aktiv och för de specifika varor som anges av Gplshop i samband med kampanjen. Gplshop förbehåller sig rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj gäller dessa villkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika varor på sajten gäller under en begränsad tid eller så länge lagret räcker.

 

  1. Force Majeure

Vi tar inget ansvar för förseningar eller fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande såsom arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll. Företaget ansvarar heller aldrig för direkt eller indirekt skada/förlust som kan uppstå för kund.

 

  1. Frågor gällande våra ordervillkor

Har du frågor gällande våra ordervillkor är du alltid välkommen att kontakta oss, uppgifter enligt nedan. Vid köp skickar vi direkt en bekräftelse via e-post, om du inte mottager en bekräftelse, kan det bero på att du tex uppgivit fel e-post adress, vänligen kontakta då vår kundtjänst.

 

info@gplshop.se

 

Till Kontaktformulär >>

 

Till Information om Trygg E-handel >>

 

Gplshops Dataskyddspolicy

 

Hur hanterar vi dina personuppgifter?

Gplshop använder dina personuppgifter för att kunna erbjuda våra produkter och tjänster. Vi samlar inte in mer av dina personuppgifter än vad vi behöver. Vi säljer inte vidare dina uppgifter till tredje part. I denna dataskyddspolicy går vi igenom och förklarar hur vi samlar in och använder dina personuppgifter. När du beställer produkter genom oss godkänner du vår dataskyddspolicy. Vi kommer även att beskriva dina rättigheter. Det är viktigt att du läser igenom vår dataskyddspolicy innan du lägger din beställning hos oss. Kontakta oss om du har frågor info@gplshop.se

 

Vilken information samlar vi in?

Vi samlar in information om dig som privatperson eller ditt företag när du lägger en beställning hos oss eller när du kontaktar oss via ett formulär, E-post, telefon, sociala medier och brev.

 

Den information som vi samlar in kan vara:

  • Person- och kontaktinformation
  • Namn/företagsnamn
  • Organisationsnummer/personnummer
  • Adressinformation
  • Mejladress/telefonnummer
  • Leveransinfo
  • Fakturaadress
  • Faktureringsinfo
  • Annan betalningsinformation
  • Finansiell information
  • Enhetsinformation
  • Geografisk information

 

Vad gör vi med informationen?

Din data används för att skicka ut reklamutskick i form av mejl och post-utskick, om du använder dig av vår tjänst ”upphämtning i butik” eller verkstadstjänster så kommer vi skicka ut information eller kontakta dig via telefon om din maskin eller produkt exempelvis när den är färdig för avhämtning.

 

Kommer vi sälja information om dig vidare?

Vi kommer inte sälja vidare dina personuppgifter. Vi kan behöva dela dina uppgifter med leverantörer av tjänster för Gplshop för att vi ska kunna utföra våra åtaganden gentemot dig. Vi följer tekniska och legala krav för att dina personuppgifter ska hanteras säkert.

 

Exempel på företag som vi kan komma att dela dina uppgifter till:

  • Leverantör av produkt som lämnar Garanti
  • Kreditupplysningsföretag
  • Myndigheter
  • Övriga

 

Inom vilken Geografiskzon behandlar vi dina personuppgifter?

Vi strävar alltid efter att behandla din data inom EU/EES.

 

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Vi sparar data så länge som det är nödvändigt för att utföra våra

åtaganden.

 

Vad är dina rättigheter?

  • Du kan begära en kopia av de uppgifter vi har om dig.
  • Du har rätt att korrigera felaktig information om dig själv.
  • Du har rätt att begära att bli borttagen*

*Det finns legala skyldigheter för Gplshop som hindrar oss från att omedelbart radera en del av din

data. Dessa skyldigheter kommer bland annat från bokförings och

skattelagstiftning, bank- och penningtvättslagstiftning.

 

Inom Gplshop finns följande försäljningskanaler

Entreprenadbutiken

Gräsklipparbutiken

Motorsågsbutiken

Alla registrerades rättigheter


Din rätt till tillgång
Vi strävar efter att vara öppna med hur vi behandlar dina uppgifter. Om du vill få insyn i den personuppgiftsbehandling som vi gör i relation till dig har du rätt att begära att få tillgång till dina uppgifter. Om vi mottar en begäran om tillgång kan vi komma att fråga om ytterligare uppgifter för att säkerställa att vi lämnar ut uppgifterna till rätt person.

Din rätt till rättelse
Har vi inte dina senaste uppgifter eller behandlar vi felaktiga uppgifter om dig? Då kan du begära att dina personuppgifter rättas. Om du har ett användarkonto hos oss har du möjlighet att själv gå in och uppdatera dina uppgifter, se dina kvitton eller se din orderhistorik.

Din rätt till radering och begränsning
Du har rätt att begära att dina personuppgifter raderas eller begränsas, t.ex. om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med gällande lagstiftning.

Din rätt att invända mot vår behandling
Du har rätt att invända mot vår behandling (t.ex. den behandling som baseras på våra berättigade intressen). Dina personuppgifter får inte behandlas för direktmarknadsföring om du invänder mot sådan behandling. Invänder du mot vår direktmarknadsföring kommer vi att sluta med alla former av utskick till dig.
Om du fortfarande vill ha utskick i vissa kanaler behöver du inte invända mot all typ av marknadsföring. I dessa fall kan du välja att endast få erbjudanden från oss i de kanaler som du själv väljer, t.ex. via e-post, men inte sms.

Din rätt att kunna lämna in klagomål till tillsynsmyndigheten
Om du anser att vi hanterar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt har du också rätt att lämna in ditt klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten.

Din rätt till dataportabilitet
För den behandling som vi utför baserat på vårt avtal med dig kan du begära att få de uppgifter som du har tillhandahållit överförda till en annan personuppgiftsansvarig (s.k. dataportering).

Hur utövar jag mina rättigheter?
Vill du utöva någon av dina rättigheter är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. Du når oss även på 031-24 30 15.

 

Logga in